[python] Guido o funkcich reduce(), filter() a map() v Python 3000

Jan Bednařík jan.bednarik na gmail.com
Úterý Červenec 1 01:33:02 CEST 2008

> Musím Vás zklamat, Python je jeden z nejpomalejších interpretovaných
> jazyků. Je to daň za špatný runtime Pythonu (který neobsahuje téměř
> naprosto žádné optimalizace, a třeba JIT je zcela utopickým snem) a dále
> daň za velkou obecnost jazyka, která je velmi příjemná pro vývojáře, ale
> nese si svou daň ve zpomalení. Python je oborovský pomalík.

Stále mě nabádáte, abych si našel nějaká fakta. Taky byste to měl
někdy zkusit. Ale souhlasím s tím, že by Python mohl běžet ještě
rychleji, což dokazuje třeba Psyco.

> Problém je kdekoli, kde předěláváte produkční kód, není-li pro to vážný
> důvod. A problém je to proto, že to nikdy není zadarmo - vždy to hodně
> stojí - času, peněz, stability, a leččehos dalšího.

U hotové aplikace není důvod ani potřeba nic přepisovat. Nevím, jakou
máte představu o tom, jak přejít na Python 3000, ale nikdo netvrdí, že
musíte ze dne na den přejít z Pythonu 2.5 na Python 3000 (klidně
můžete zůstat na Pythonu 2.5 až do smrti, přítomnost Pythonu 3000 ho
nezruší). U většiny aplikací, u kterých probíhá vývoj, při plynulém
přechodu na Python 2.6 a pak na Python 3000 s využitím připravených
nástrojů, žádné extra náklady navíc nevzniknou.

> Vypovídá to ne o kvalitě jazyka, ale o komplexním součtu působení
> různých vlivů - kvalita jazyka, podpora vývojářů, dostupnost prostředků,
> serióznost tvůrce jazyka a jeho úcta k práci vývojářů a nebo neúcta
> pokud jim jazyk rozorává pod rukou, marketink, záruky, pověst, o tom,
> zda je to třeba nejlepší jazyk pro určitou oblast, atd. atd. atd..

Takže je těch vlivů tolik, že stejně nelze určit, proč je Python někdy
populární více a jindy méně.

> Ano jsou. Stejně tak jako reakce na Hitlera u miliónu Němců byly také
> povětšinou pozitivní například. Tímto chci říct, že pravda není závislá
> na počtu jejích zastánců. A pravda se nedá odhlasovat.

I v případě Hitlera byla drtivá většina lidí, kterých se jeho činy
dotýkaly, proti. V demokratické společnosti platí názor většiny, a
pokud je většina pro změny, nic s tím nezmůžete. Je to blbej systém,
ale ty ostatní jsou jenom horší.

Honza