[python] V cem pisete GUI

superman feed na centrum.cz
Sobota Červen 14 00:51:20 CEST 2008

> Priznavam, ze me programovani nezivi a zapominam, ze nekdo vyviji v
> pythonu i komercne :). Pro me osobni ucely GPL bohate dostacuje, proto
> jsem se nechal lehce unest.

Nejenom komerčně, ale ono prostě není jenom GPL. Já třeba rozdávám
zdrojové kódy způsobem - buď je to komerční, tedy nerozdávám, nebo
zadarmo druhým - pak rozdávám jako public domain, v krajním případě BSD.
GPL mi nic z toho neumožňuje.

GPL má na svědomí hrozné věci, jako zbytečná duplikace zdrojových kódů,
protože pokud máte GPL zdrojový kód, tak s tím je kompatibilní jenom
GPL. Třeba celý Apache server, nebo PHP nemůže použít nic z GPL, protože
oba projekty dávají zdrojové kódy pod mnohem svobodnější licencí, než je
GPL. Dodnes s tím má problémy třeba MySQL databáze - PHP jí vyšoupl z
jádra PHP a hodlal MySQL zrušit úplně pro licenční neslučitelnost až
musela zasáhnout sama firma MySQL A.B. a udělit PHP výjimku z licence
(což MySQL udělala hlavně z pudu sebezáchovy, protože webové aplikace je
hlavní rozšíření této databáze a poslední co by si firma přála, aby
otevřený svět za MySQL našel náhradu).

GPL zavedla do programátorského světa nešvar, který bych nazval
"programátor je víc právníkem, než programátorem". Od doby zavedení GPL
prostě čtu tuny licencí a licenčních ujednání, což před ní nebylo.

> To je pravda, kazdopadne praxe me naucila pouzivat co nejvetsi
> mainstream - tedy v tomto pripade Qt nebo GTK, protoze automaticky
> ocekavam, ze kde to zije, tam je Mattoni.

Já převážně vyvíjím na Windows - a Qt a GTK je věc, kterou neznají
většinou ani skalní a zkušení programátoři Windows. Asi bych s tím
mainstreamem byl opatrnější. Pro Windows programátory je z
multiplatformních knihoven jednoznačně mainstreamem wxWindgets. Pokud to
vezmete procentuálně, tak se dostanete na hodně vysoká procenta -
odhadem někde mezi 80-90% všech vývojářů.

> Diky za tip, urcite prozkoumam.

Určitě prozkoumejte, on Boa constructor opravdu stojí za to. Je to
velice schopný nástroj pro Python a vývoj grafických programů - a vývoj
jede v něm jako namydlená raketa. Jinak pro úvod do Boa constructor:

http://www.root.cz/clanky/jak-na-gui-s-wxpythonem/

a zbylé díly

http://www.root.cz/serialy/jak-na-gui-s-wxpythonem/

Miloslav Ponkrác