[python] Cim zacit ucit se python?

Jan Svec honza na py.cz
Středa Duben 30 13:35:31 CEST 2003

On Wed, 30 Apr 2003, Jaroslav Lukesh wrote:

> Dobry den,
>
> vypada to, ze mam konecne nejaky mensi casovy prostor pro vzdelavani, tak
> se chci vrhnout na python. Pominme co zde jiz bylo receno o tutorialech,
> poradte mi neco, co by mi pasovalo "na miru".

Jako osoba zainteresovana ti radit nebudu, ale muzu ti dat
par mouder a vlastnich zkusenosti.

> Mam tedy otazku, cim je nejlepsi zacit pro cloveka, ktery potrebuje
> objektove schopnosti pythonu (to kvuli Zope), ale sam zvladne programovat
> proceduralne (ve strojaku mi to jde ze vseho uplne nejlip). Takze i takove
> nejake zaklady a terminoligii objektoveho programovani a programovani z
> dnesniho pohledu vubec (napr. ve strojaku vubec neznam pojem "asociativní
> pole" - a ani netusim co by to mohlo byt. Anebo "seznam" - seznam naco, jak
> to vypada datove, jak se s nim pracuje atp.). Zacinam si uz delat prehled
> takovych pojmu.

Postup od strojaku k Pythonu bude hodne tezky. Moc ucebnic
programovani (jako ciste informatiky) neexistuje, vsude jen
programuje ve Visual Basicu atd. Cili MS snadno & rychle.

Pro nauku o abstraktnich datovych typech (ADT) jako jsou
seznamy, tabulky, grafy a spoustu jineho bych ti mozna
doporucil nejaka vysokoskolska skripta. V tech jedinych se
clovek docte, co to je, jak to funguje a jak se to necha
naimplementovat (priklady jsou vetsinou v Pascalu).

Pokud te nezajimaji implementacni detaily, pak bys mozna
neco nasel na inetu. Docela dobre je to popsano i v
ucebnici. Z toho aspon trosku pochopis, odkud vitr vane, k
cemu je dobre asociativni pole (hash, slovnik) a k cemu
seznam.

Samostatnou kapitolou pak je objektove orientovane
programovani. Zde uz neexistuji ani zadne poradne knizky. Na
webu o nicem nevim, ale snad nekdo jiny poradi. Ja osobne
jsem se objektove programovat "naucil" z knizky o Turbo
Vision z Ceskobudejovickeho nakladatelstvi Kopp. Ano hadate
spravne, je stara asi deset let a vyklada o Turbo Pascalu.

OOP je tam vylozeno asi v jedne kapitole, takze nic moc, ale
spousta casu, pokusu a bouchnuti do hlavy a nakonec clovek
dostal tolik zkusenosti, ze uz vi o cem tam vlastne go. Z
ucebnice Pythonu nepochytis vubec nic, protoze tam Guido
mlcky predpoklada, ze uz umis OOP z jineho jazyka.

> * Ucebnice jazyka Python od Honzy Svece
>
> * serial clanku Letajici cirkus co od stejneho Honzy vychazel na Rootu

Jestli chces poradit z techle dvou, ber urcite Ucebnici a
pak az Letajici cirkus, v ucebnici jsou zaklady jako ADT a
tak popsany podrobneji nez v serialu. V Letajicim cirkusu
pak najdes popis jednotlivych modulu atd.

--
Jan Svec       | Znate jazyk Python? NE? |