[python] Sablony

Petr Prikryl PrikrylP na skil.cz
Úterý Srpen 2 08:18:40 CEST 2005

Martin Blazik
> nedoporucil by mi nekdo nakej hezkej sablonovaci system pro webove
> aplikace? Nemyslim cely framework pro weby, ale jen a pouze
> HTML sablony [...]

Pokud to není na velké věci, pak možná stačí
využít vlastností formátovacího řetězce a dosazování
položek nachystaných ve slovníku takto:

1. Vyhradím si slovník, kde klíčem je zvolená zkratka
   a hodnotou požadovaná hodnota (pro parametrizaci šablony).

2. Do souboru si připravím šablonu dokumentu a v místech,
   kde se má něco dosazovat, uvedu například %(mujParametr)s.

3. Načtu soubor definující šablonu do řetězcové proměnné
   -- bude to formátovací řetězec.

4. Do přes formátovací řetězec přepasíruji nachystaný
   slovník a výsledkem je řetězec, který zapíšu do výstupního
   souboru.

Je to sice triviální a v této podobě bez jakékoliv diagnostiky,
ale je to snadno pochopitelné a při minimálním úsilí asi
poměrně výkonné.

Není taky tak moc složité definovat si natvrdo šablonu
pro záhlaví dokumentu a pro ukončení dokumentu. Pro generování
jednotlivých prvků dokumentu si taky můžu definovat své
funkce/metody objektů.

Příklad:

Soubor p.py
# -*- coding: cp1250 -*-

tpl_name = "sablona.tpl"
out_name = "vystup.html"

d = { 'title':    'Toto je titulek dokumentu',
      'version':  '3.0.1.256'
    }

# Tady bude nějaký další kód...

d['poznamka'] = u'Toto je nějaká moje poznámka'
d['kun'] = u'Unicodový příšerně žluťoučký kůň, co úpěl ďábelské ódy.'

# Načteme šablonu.

f = file(tpl_name)
sablona = f.read()
f.close()

# Dosadíme do šablony a výsledek zapíšeme do výstupního souboru.

f = file(out_name, 'w')
f.write(sablona % d)       # Dosazení slovníku do šablony.
f.close()

# Spustím prohlížeč na výsledek.

import webbrowser
webbrowser.open(out_name)

Soubor sablona.tpl
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
  <link rel="stylesheet" type="text/css" href="tutor.css" >
  <link rel="stylesheet" type="text/css" href="colors.css" >
  <title>%(title)s</title>
</head>

<h1>%(title)s -- použito podruhé</h1>

pepr

P.S. V programování existuje taky dualita: program versus data.
Složitější logiku můžu zvládnout složitějším programem
nebo složitějšími datovými strukturami. Šablonové systémy
zjevně vkládají veškeré aplikační moudro do mocnějšího
dosazovacího aparátu, aby uživatel zvládl vše definicí dat.
V některých případech (a v Pythonu díky jeho stručnosti
a pružnosti zvláště) může být jednodušší napsat si svůj kousek kódu,
než studovat šablonový mechanismus, který napsal někdo jiný.
Je to věc posouzení potřeb, dostupných nástrojů, zvážení toho,
co budu potřebovat v blízké a vzdálenější budoucnosti (jestli se
vyplatí studovat nějaký složitější systém) a zvolení vhodných
kompromisů.