RE: [python] Co takhleidentifikátory s diakritikou?

Petr Prikryl PrikrylP na skil.cz
Pátek Srpen 5 10:17:08 CEST 2005

Pavel Reznicek napsal

> co byste tomu řekli, kdydby Python dovoloval psát
> také identifikátory - jména proměnných, funkcí a
> tříd - v národních kódováních a v unikódu?

Ono už je dost starostí s řetězci v nějakém
kódování. Teoreticky by to možná fungovalo, ale
prakticky by to asi bylo dost neužitečné.

> Nevím přesně, jak by to šlo uskutečnit, ale kromě
> zajetých stereotypů v některých programmovacích
> jazycích by to snad nic vážně nerozhodilo.

Ony "zažité stereotypy" jsou podloženy tvrdou
prací v oblasti překladačů. Navíc velkou část
představují standardně dodávané moduly a funkce.
Jejich anglické názvy jsou jednou dány. Tvoří
významnou část zdrojového textu. Technicky
by zavedení identifikátorů s diakritikou
asi vyřešit šlo, ale co by to užitečného
přineslo? Věci, které jsou již tak komplikované,
by se dále zkomplikovaly.

> Obecně mám za to, že počítače a programy by se
> měly (pokud možno) spíše přizpůsobovat lidem,
> nikoliv obráceně.

Programátor není -- ve smyslu své práce -- běžný
člověk. Je mezičlánkem mezi počítačem a
uživatelem. Jeho hlavním zájmem je kvalita a
produktivita. Podpora národní hrdosti mu v tomto
směru nijak nepomůže. Nemožnost používat diakritiku
v identifikátorech není z hlediska jeho práce
nijak omezující.

> A teď vezměme další věc - napadlo už někoho
> vytvořit programovací jazyk na jiném lidském
> jazyce než na angličtině? Co třeba latina,
> esperanto, interlingva či lojban?

Napadlo to například Microsoft v podobě názvů
funkcí v MS Excel. Prakticky to znamená, že
Angličan v českém excelu nenapíše ani ťuk. A
nenapíše to ani Ind, Maďar a nikdo jiný, kdo sice
umí anglicky, ale neumí česky. A Čech si výsledek
nespustí na zahraniční stáži, protože tam náhodou
nemají českou variantu MS Excel.

A což takhle předělat i klíčová slova? Kdysi jsem
viděl překladač jazyka Pascal předělaný totálně do
ruského jazyka. Vypadalo to dost legračně (pro
nás). Odhaduji, že většina lidí by si ten zdroják
ani neuměla vytisknout.

> Pokud by se našlo víc lidí, kteří by si přáli
> identifikátory s diakritikou, popřípadě v jiných
> zemích, co myslíte, mohli bychom prosadit nějaký
> PEP (Python Enhancement Proposal = Příslib
> rozšíření Pythonu)?

Nikdy to neprojde. Je to zbytečná snaha. A Guido
je přitom z Nizozemska.

> Jen na okraj - i pouhý mrkvo$oftí VisualBasic 5.0
> už uměl identifikátory s diakritikou (stýská se mi
> po nich) - nebuďme tedy pozadu ;-)

Tomu se říká pokusy na programátorech. Mělo by se
to trestat a ne podporovat ;-)

pepr