[python] Re: Co takhle identifikátory s diakritikou? (OT)

Pavel Reznicek pavel.jindrich na tiscali.cz
Sobota Srpen 6 11:24:35 CEST 2005

Tak se nám to tu zajímavě rozproudilo. Ani jsem netušil, co všechno ty
identifikátory vyvolají za asociace.

Pro mě je rozdíl mezi kódem, který píšu pro sebe, pro kamarády a "domácí
trh" a kódem určeným světové veřejnosti. Kód pro světovou veřejnost bych
holt psal anglicky se vším všudy. Ale to je věc názoru.

Jak jste došli k názoru, že kdo chce psát kód naplno v národním jazyce,
je nezkušený programátor? A proč bych si naopak měl myslet, že jsem
zkušený? Podle mě to nemusí nutně souviset.

Pro někoho je námaha psát háčky a čárky, pro mě je zase námaha je
odstraňovat. Kod si vzdycky v duchu predcitam a zni to jako telegram.

Nesouhlasím, že snadná použitelnost se vylučuje s šíří použitelnosti. I
když si to může navzájem překážet. Šikovný programátor dokáže skloubit
obojí, ne? ;-)

Pro někoho háčky a čárky přispívají k nečitelnosti kódu (při představě,
že to po něm čte cizinec, nebo diakritiku prostě k životu nepotřebuje),
někomu se zase čte lépe s nimi, i když se jedná o počítačový kód. Proto
jsem si myslel, že by bylo hezké něco takového lidem dovolit, umožnit -
právě pro účely "soukromého kódu".

Naopak, veřejný a standardní, "mezinárodní" kód by měl zůstat, jak je
(kompletně v angličtině), aby nedošlo ke "zmatení jazyků".
Jenže - jak k tomu programátory donutit? To je, myslím, nejpádnější
argument proti lokalisovaným identifikátorům.
Prvoplánově mi nešlo o překlad celého Pythonu se vší syntaxí, i když to
by se mi líbilo nejvíc :-)

Že by se lidi měli přizpůsobit strojům, to je podle mě názor trochu
nebezpečně technokratický, ale to už je opravdu off topic a věc názoru.

Víte, tak se mi zdá, že si asi jednou udělám programovací jazyk založený
na češtině či latině, možná universálně překladatelný, no... Třeba se to
bude překlápět/překládat/parsovat do Pythonu. A bude to třeba prostě
překlad Pythonu. A bude aspoň sranda. A konservativní programátoři,
kteří nesdílí něčí jazykové choutky, budou spokojení, že je nikdo nenutí
zabývat se háčky a čárkami, takovou zbytečností ;-) Inu, nechte mi
trochu snění.

A děkuju za názor, že theoreticky by to šlo ;-) - udělal mi radost.

Pavel