[python] GUI - GTK

Petr Mach gsl na seznam.cz
Pátek Červenec 15 10:36:45 CEST 2005

> Inu, IMHO, je Tk skvela volba ;-) Pokusim se vysvetlit, proc si to
> myslim. Tk je nejstarsi, urcite nejhorsi a urcite nejpodporovanejsi
> vselijakymi platformami. Ibso facto,
Nerozumim, proc je nejlepsi volba vybrat si nejhorsi tolkit? Zda se mi
to byt nelogicke. Chapal bych, kdyby se me nekdo snazil presvedcit, jak
je TK dobre. Ale rict, je nejhorsi a proto je skvele, ze je standardni
soucasti Pythonu, co je to za nesmysl? Bylo by skvele, kdyby mel Python
nejhorsi stabilitu, nejhorsi memory leaky, nejhorsi podporu Unicode,
nejhorsi podporu XML, nejhorsi podporu siti a nejhorsi vsechno?

Jako zastance GTK mohu uvest, ze GTK je nejoblibenejsi a nejproverenejsi
multiplatformni toolkit, je to nejcastejsi volba standalone aplikaci
(tj.ne GNOME a ne KDE aplikaci) v linuxu. A zrejme i ve windows,
alespon z tech, co padaji v uvahu pro Python.

> - na Tk se nejlepe vysvetli, co je to toolkit (dyt se to i jmenuje
> Toolkit ;-) -- ma to nejmene moznosti, je to nejrychleji prozkoumatelne
> a to maji mazlicci, ehm, pedagogove radi...
Je to omezene, nemoderni, obtizne se v tom delaji narocnejsi veci, ktere
jsou ale dnes jiz standardem. A pedagogicke to taky moc neni, o tom
ostatne svedci i dotaz, ktery tuto debatu vyvolal. Diky jeho zastaralym
resenim v nem delaji zacatecnikum potize i takove jednoduche veci.

> - Guido se genialne vyhnul valce mezi Maznakem a Losnou (nevsimli jste
> si, ze GUI je jeden z nejcastejsich flamewaru?) -- nu Tk je sice spatne,
> ale stejne spatne reseni pro vsechny (to je politika, panove ;-)
Politika mozna, ale imho blba. Kdyby se v Pythonu daly psat jednoduse
hezke GUI aplikace, ktere by chodily na Linuxu a Windows s nainstalovanym
Pythonem, tak imho bude Python mnohem popularnejsi a pouzivanejsi,
byl by hodnotnejsi.

> - svet opravdu neni jen o modernich *x86/ppc* pocitacich s modernimi op.
> systemy -- napr. na starych sparcich se starym sunosem si GTK opravdu
> nezkompilujete, zatimco python ano!
To neni argument, kdyby melo byt v distribuci jen to, co chodi vsude
kde chodi Python, nebude v nem prakticky nic. Je fajn, ze pro stare
sunky je tu toolkit ktery na nich mozna bude chodit, ale to neni duvod,
aby byl standardni soucasti distribuce na ukor poradneho GUI.

> Python tedy nefavorizuje zadny z aktualnich toolkitu a jako implicitni
> volbu nabizi neschopny, ale lety prozkouseny Tk. Dobre vedouc, ze
> rozhrani k ostatnim toolkitum JE velmi dobre k dispozici, takze, kdyz
> budete chtit, muzete je pouzivat.
Presne, coz je ale podle me nestastne reseni, protoze to Python brzdi.
Vsimni si, kolik lidi pouziva blbej IE jen proto, ze je
predinstalovanej. Ale TK je tak mizernej, ze ani tak o nej prakticky
nikdo nestoji. Dusledkem tedy je, ze mas zcela zbytecne ztizenou
distribuci svych programu. Je snad toto cilem?

> Tohle je otazka distribuce nikoliv Pythonu!!! Napr. na Linuxech je Tk
> samozrejme distribuovano nezavisle na Pythonu. Na mem Gentoo mohu
> dokonce rict, ze nechci nainstalovat ani Tkinter do Pythonu a tak budu
> zcela zbaven jakekoliv souvislosti (a muzu si vytvorit napr. GTK-only
> Python ;-)
> Vim, ze pythonni instalator ve windows v sobe Tk obsahuje. Coz je celkem
> bezny pristup -- naopak me prekvapuje, ze tam nejsou pribalene i
> DirectX ;-)
Problem je v tom, ze gentoo je prostredi o velikosti 00 nic, jestli ma
byt Python konkurenceschopny a neujit na ubytu a nezajem, musi myslet
i na windows.

> (Problemovost Tk je uplne offtopic flamewar. V Tk existuje pravdepodobne
> vic programu nez ve vsech ostatnich toolkitech dohromady...)
No, to se mi zda byt hodne nadsazene. Obavam se, ze ja nepouzivam ani
jeden a marne se snazim vzpomenout, kde jsem aspon neco videl pouzivat
:-).

> Nechtel bych vypadat jako advokat Tk -- sam ho pouzivam naprosto
> minimalne (snad jen ve skole, kvuli tem starym Sun OSum). Snazim se
> rict, ze Tk neni technicke rozhodnuti, nybrz politicke. A to skvele.
Myslenka, ze to je politicke rozhodnuti je zajimava. Ale i tak to
povazuji za nestastny pristup, pre se domnivam, ze je to pro Python
koule na noze.