[python] Guido o funkcich reduce(), filter() a map() v Python 3000

superman feed na centrum.cz
Pátek Červen 27 16:09:52 CEST 2008

> Nepomůžou vám skvělé komponenty v C/C++, když s nimi pracujete v
> pomalém jazyku jako třeba PHP. V poměru komfort + rychlost vývoje ku
> rychlost zpracování jazyka je na tom Python hodně dobře a je to jeho
> obrovská konkurenční výhoda.

Proč by nepomohly? Běžně se v interpretovaných jazycích, třeba PHP
používají rychlé komponenty a nijak to nevadí. Jediné co je třeba, aby
ve zdrojovém kódu tam v částech, kde záleží na rychlosti nebylo použito
pomalého jazyka. Nicméně PHP to může zastřešovat, a není problém.

> Je tam napsáno "interpretované jazyky". Tam má většinou navrch. Je
> zásadní rozdíl, jestli bude aplikace napsaná třeba v PHP a bude muset
> běžet na čtyřech serverech, nebo bude v Pythonu a bude stačit server
> jeden.

Musím Vás zklamat, Python je jeden z nejpomalejších interpretovaných
jazyků. Je to daň za špatný runtime Pythonu (který neobsahuje téměř
naprosto žádné optimalizace, a třeba JIT je zcela utopickým snem) a dále
daň za velkou obecnost jazyka, která je velmi příjemná pro vývojáře, ale
nese si svou daň ve zpomalení. Python je oborovský pomalík.

> S tím souhlasím, ale tímto si protiřečíte, když jinde tvrdíte, že
> přechod na Python 3000 (= oprášit pár řádků kódu) by měl být problém.

Problém je kdekoli, kde předěláváte produkční kód, není-li pro to vážný
důvod. A problém je to proto, že to nikdy není zadarmo - vždy to hodně
stojí - času, peněz, stability, a leččehos dalšího.

> Kolik procent projektů používá nějaký jazyk vůbec nic nevypovídá o
> kvalitě toho jazyka, viz. např. PHP. Důležité je na jaké projekty ten
> jazyk lidé používají.

Vypovídá to ne o kvalitě jazyka, ale o komplexním součtu působení
různých vlivů - kvalita jazyka, podpora vývojářů, dostupnost prostředků,
serióznost tvůrce jazyka a jeho úcta k práci vývojářů a nebo neúcta
pokud jim jazyk rozorává pod rukou, marketink, záruky, pověst, o tom,
zda je to třeba nejlepší jazyk pro určitou oblast, atd. atd. atd..

> Jestli to bude propad, nebo naopak vzestup nelze předem odhadnout. Ale
> já bych si na propad nevsadil.

Nepolemizujte, udělejte si statistiku sám. Nevěřte mi ani slovo, sám se
přesvědčte. Neberte mě jako autoritu a udělejte si objektivní fakta. K
tomu jsem Vás přeci nabádal.

> V případě EVE se jedná o roky (6+) probíhajícího vývoje, který jen tak neskončí.

A znovu, kolik procent her se vyvíjí déle, než dva roky? Moc toho asi
nebude, že? Jednotlivé projekty mě opravdu nezajímají, mě zajímají
relativní procenta četnosti - jsou daleko objektivnější a vypovídajícnější.

> Tohle je jen otázka úhlu pohledu. Co jsem tak různě pochytil tak
> reakce na změny v Pythonu 3000 jsou většinou pozitivní.

Ano jsou. Stejně tak jako reakce na Hitlera u miliónu Němců byly také
povětšinou pozitivní například. Tímto chci říct, že pravda není závislá
na počtu jejích zastánců. A pravda se nedá odhlasovat.

Miloslav Ponkrác