[python] Vydání knihy o pythonu

Václav Stoupa vstoupa na gmail.com
Pátek Květen 16 16:52:41 CEST 2008

Dobrý den,
přešel jsem před nějakou dobou z php a začal jsem programovat v
pythonu. Konkrétně webové aplikace v Djangu.

Měl jsem takovou rozpravu z vydavatelstvím Computer Press, zda-by
nechtěli vydat Djangobook. Zájem vydat ho neměli, nicméně jsem se
dozvěděl, že najednou chtějí vydat již rozebranou a 5 let starou knihu
http://knihy.cpress.cz/knihy/pocitacova-literatura/programovani/zaciname-programovat-v-jazyce-python/
popisující verzi pythonu 1.5 a některé již překonané balíky programů.
(Domníváme se, že tak začali šílet poté, co Google oznámil App
Engine). Vydávat ale takhle starou knihu v dnešní době mi přijde jako
nepochopení současného stavu vývoje ze strany nakladatele a nedůstojné
pro nás programátory v pythonu. Asi jako by teď někdo vydával knihu o
PHP4 pro phpkáře.

Mám organizační zkušenosti z pořádání konferencí o PHP frameworcích.
Tak mě napadlo, že bych se ujal organizace vydání knihy psané
komunitou. Uvedu vám zde svůj plán a uvidíme, jestli bude v python
komunitě dostatečný zájem a těch několik lidí, co by do knihy
přispěli, se najde.

Navrhovaná témata pro knihu (stránky počítány pro velikost C5):

- úvod do knihy a pythonu 2.6 (10 stran)
- syntaxe pythonu, typy a řízení toku programu (70 stran)
- funkce, třídy, objektové programování, výjimky (50 stran)
- moduly, skripty, balíčky (20 stran)
- práce se souborovým systémem (10 stran)
- regulární výrazy a další standardní moduly (datetime, urllib atd.)
(50 stran)
- úvod do Djanga (s částí o Google App Engine) (50 stran)
- JPython (20 stran)
- IronPython (20 stran)
- python+gtk (50 stran)
- přehled dalších užitečných balíčků a aplikací (simplejson,
beautifulsoup, soap, xmlrpc atd.) (20 stran)
- stručná referenční příručka (100 stran)
- rejstřík

Další možnosti ?
- SQLAlchemy
- něco o integraci do IDE (vim, eclipse, textmate, visual studio...)

Rozsah knihy 400 až 500 stran. Myslím, že by se to mohlo psát v RESTu,
ze kterého by měl jít výstup do pdf. Pokud by se nesehnala jiná
(levnější) tiskárna, tak by se to mohlo vytisknout pomocí služby
http://www.librix.eu/cz/calculator/. Zde tisk vychází s barevnou
obálkou pro 450 stránek velikosti C5 na recyklovaný papír cca 235 Kč /
kus při 100ks. Prodejní cena by mohla být 400 Kč. Prodej přes web, do
škol a nabídka knihkupcům.

Kolik by se udělalo prvotních výtisků, záleží zřejmě kolik by bylo k
dispozici peněz. Peníze na tisk, grafickou úpravu obálky a případného
sazeče by se mohli získat z reklamy. Pokud pracujete v nějaké firmě,
kde se používá python, pozeptejte se, jestli by měli zájem tento
projekt podpořit penězi za reklamu v knize. Python se používá v
Seznamu, Centru a zřejmě i v dalších větších firmách a určitě shánějí
python programátory, tak by reklamu možná uvítali. Stejně tak šíření
povědomí o pythonu mezi programátory, jak mezi mladými, kteří se
rozhodují, s jakým jazykem začít, tak mezi už zkušenějšími, kteří
třeba přemýšlejí o změně. Také české hostingové společnosti, které
nabízejí hostování pythonu by mohli mít zájem o reklamu.

Termín uzávěrky příspěvků bych si představoval do konce července. Ale
je to samozřejmě na domluvě, jak by se to stíhalo. Pro autory bych
zřídil svn repositář, kam by mohli své texty verzovat.

Nyní se tedy prostřednictvím této diskuze budu snažit zjistit, jestli
by byl o knihu zájem hlavně tedy mezi programátory, kteří by mohli
přispět autorsky. Těžko asi seženeme člověka, který by napsal celou
knihu sám a navíc málo lidí má komplexní znalosti ze všech oblastí.
Vůbec se nebráním tomu, aby každé téma napsal někdo jiný. Byla by to
pak opravdu komunitní spolupráce. Protože nejsem nakladatel, ale
jednotlivec, je tu samozřejmě nevýhoda s honoráři pro autory. Těžko je
zaplatím dopředu. Nicméně bude záležet, kolik by se sehnalo dopředu
peněz od sponzorů. Když už bude kniha na pultech, je už samozřejmé, že
by autoři byli honorování ze zisku. Možná více, než kdyby psali pro
nějaké velké nakladatelství, které si bere spoustu peněz na režii.

To je tak zatím vše na úvodní příspěvěk. Pokud si myslíte, že to je
dobrý nápad, a máte nějaké dotazy nebo nápady, tak pište. Samozřejmě i
nabídky na spolupráci. Pokud vás nezaujal, tak můžete napsat taky :-)