[python] Preklad "list comprehension"?

Jan Bednařík jan.bednarik na gmail.com
Čtvrtek Březen 25 16:20:59 CET 2010

2010/3/25 Petr Messner <petr.messner na gmail.com>

> Osobně hlasuji nepřekládat, čtenáři, který bude pravděpodobně
> začátečník v Pythonu, to stejně neřekne víc, než originální název.
> Pokud se to bude takto překládat, pak bych za to do závorky prosil
> originální (anglický) název.

Souhlasím. Rozhodně nepřekládat. Překlad nic neřekne začátečníkovi, ale ani
nikomu, kdo má s programováním zkušenosti. "list comprehension" je obecný
pojem používaný v mnoha programovacích jazycích. Pokud vím, tak neexistuje
žádný všeobecně rozšířený překlad do češtiny. A osobně se nepamatuji, že
bych se setkal s knihou/učebnicí/skripty, kde by to někdo překládal.

Význam pojmu "list comperhension" je natolik specifický, že při snaze ho
přeložit se vždy dostaneme na velmi tenký led. Použití všeobecně známých
pojmů z programovacích jazyků jako "generátor", "konstruktor", atp. s
sebou ponese matoucí asociace. Například pod pojmem "generátorový zápis" si
spousta lidí představí "generator expression" a těžko pochopí, že to má mít
úplně jiný význam.

"list comprehension" je pojem používaný v informatice desítky let. To že ho
ještě nikdo nějak rozumně nepřeložil do češtiny (tím myslím překlad který by
se uchytil) asi o něčem vypovídá. Myslím si, že jakákoliv snaha tento pojem
přeložit si vyžádá širší akademickou diskusi přesahující komunitu okolo
jazyka Python. Zkusil bych se poptat odborníků na fakultách informatiky
zdejších vysokých škol. Třeba někde vymysleli a používají nějaký rozumný
překlad.

Honza