[python] python pro studenty

Hynek Fabian hynek.fabian na firma.seznam.cz
Úterý Duben 24 14:57:41 CEST 2012

> Mám za to, že u programování na webu je rizikem vždycky to, co
> dostávám od uživatele -- tedy data z formulářů a podobně. Pokud mi
> chce web někdo heknout, snaží se podstrčit nějaká svá data nebo kód,
> který vydává za data. Takže já jako programátor bych neměl dopustit,
> aby to, co vypadá jako data, šlo za nějakých okolností spustit. A zde
> jsou určité skupiny znaků, které jsou nebezpečné: závorky, zpětné
> apostrofy atd.
Ono je spustit a spustit. Tomu co popisuješ se říká code injection a je
to možné aplikovat mnohem šířeji. Například:
- pokud se uživatelský vstup dostává do eval()
- pokud se uživatelský vstup dostává do sql dotazu (což je téměř vždy)
  (obligátní xkcd: http://xkcd.com/327/ )
- pokud se uživatelský vstup dostává do shellu (voláním system() nebo
popen()
To jsou jen nejčastější případy, podle toho si tam kdo dá mohou nastat i
jiné (cronab, url, xslt, šablonovací systémy…) a každý má jiné
escapování. Ošetřit všechno je prakticky nemožné už jen vzhledem k počtu
možností, nemluvě o tom že jednotlivé syntaxe spolu kolidují.

> U Perlu je hezkou vychytávkou přepínač -T. Ten všechna data od
> uživatele považuje za "nakažená" vyléčit je je možné jen kontrolou
> přes regulární výraz. Dokud to programátor neudělá nemůže nakažená
> data použít v rizikových situacích. Nevíte o nějaké podobné možnost
> pro Python?
To je s prominutím pitomost. V PHP taková vlastnost kdysi byla ale bylo
z toho víc škody než užitku a nakonec byla zrušena.
Kromě toho – k čemu by to bylo? Pokud se mají tvoji svěřenci něco
naučit, tohle je jedna z lekcí bez kterých se neobejdou. Spoléhat se že
to někdo udělá za ně je přesně to co by se naučit neměli :-)
A protože učený z nebe nespadl, musíš prostě konzervativně předpokládat
že díry budou. Šel bych proto spíše cestou izolace – apač v privátní
síti, mod_user, chroot, jail, virtualizace…