[python] Volba web-frameworku (a pár menších dotazů)

Jan Bednařík jan.bednarik na gmail.com
Čtvrtek Únor 19 11:19:43 CET 2015

> Ahoj. Vykaslal bych se na vsechny frameworky, prestoze jiste maji sve
> kvality (django, flask apod.).
>
> Pokud jsi zvidavy clovek a chces se neco naucit, jak funguje HTTP, napis
> si framework vlastni.
>
> Pro zacatek nepotrebujes zadny webserver. Zacal bych u modulu wsgiref,
> vezmi hello world aplikaci (
> https://docs.python.org/2/library/wsgiref.html#examples ), napis
> abstrakci nad request a response, potom nejaky URL router. Pozdeji az budes
> potrebovat formulare, udelas si abstrakci na formulare.

> [...]

Až si tím projde, tak se nabídky neobjeví. Nikdo nechce platit lidi, kteří
rádi vymýšlejí kolo a řeší věci, co dávno vyřešil někdo jiný.

Python je jazyk s "batteries included". Obvykle se stačí poohlédnout po
hotových knihovnách a ty využít. A ve většině případů jsou ty hotové
knihovny mnohem lepší, než kdyby si je člověk psal sám (protože jsou
výsledkem spolupráce a zkušeností více lidí).

A když bych se měl vyjádřit k tématu, tak v zásadě souhlasím s těmi kdo
doporučují Django. Má výbornou dokumentaci, spoustu návodů, a spoustu
hotových komponent, který spolu dobře fungují (ORM, templaty, formuláře,
cache, ...), a stačí je prostě použít když je potřeba. Ale co vidím jako
podstatnější je to, že Django člověka vede k tomu, jak si uspořádat kód do
nezávislých komponent (modely, views, templaty, management commandy, ...).
Jak vytvářet malé nezávislé aplikace použitelné ve více projektech. Atp.

Myslím si, že pro zkušeného borce není problém poskládat si vlastní
framework na nějakém mikroframeworku jako Flask. A zkušený borec určitě
dokáže psát kód tak, aby z toho nebyl špagetový moloch. Nicméně nejsou
všechny ty Flaskové weby ve výsledku jako Django v bledě modrém, jen s více
úsilím? V čem jsou tak zásadně odlišné, že stojí za tu námahu? Jen pocit
"poskládal jsem si to sám", nebo "Flask je trendy!" nestačí. Ale nepochopte
mě špatně, nemám nic proti Flasku. Je parádní nástroj na malé webíky,
proxy, atp. Nicméně jakmile člověk potřebuje postavit "velký web" a
potřebuje přidat ORM, formuláře, templaty, atd., je lepší zvolit framework,
který tyhle komponenty obsahuje v základu.

Jak se říká: "Na velké projekty Django. A na malé projekty taky Django,
protože i malý projekt se může časem rozrůst."

Honza