[python] Python pro nezačátečníka fyzikálního

Petr Messner petr.messner na gmail.com
Čtvrtek Listopad 9 23:10:57 CET 2017

Ahoj!

Tvůj popis mě docela zaujal a rád bych viděl, co jsou ty prohřešky a
berličky :)

Potenciál jazyka i ekosystému bohužel používá v malé míře.

Tohle se podle mě do hlavy dostane spíš kontaktem s dalšími lidmi než
samostudiem čtením něčeho. Tak snad aspoň ví o Jupyteru :)

Trochu s tím zkušenost mám, hlavně z aktivit okolo pyladies.cz. Nejlépe mi
fungovalo sejít se a posunout dotyčného/dotyčnou blíže k řešení aktuálního
problému, který zrovna řeší. Předpokladem tedy je, že existuje nějaký
problém, který je dotyčný student motivovaný řešit (např. dodělat django
web tutorial, pomocnou aplikaci do práce apod.) a že jsem schopen ho
posunout. Často stačí jen poslat správný odkaz (holt i u otázky na
StackOverflow je potřeba vybrat správnou odpověď, úplný začátečník se
ztratí i tam) a vysvětlit nějaké základy - ale hodně stručně, např. na
vysvětlení co je to http by vám měla stačit jedna minuta, jinak jdete moc
do hloubky a nebo to třeba ani sami moc nechápete :) Zrovna u fyzika by
mělo být výhodou, že věci jako čtení a pochopení delšího abstraktního textu
v angličtině nebudou problém.

U takovéto pomoci začátečníkům a lidem co nejsou primárně programátoři (tj.
nebavím se zde o klasickém formálním vzdělávání) se kloním k tomu nedělat
dopředu nějaký dlouhý teoretický výklad - memorování design patternů, solid
principles... - ale nechat člověka něco dělat a jen udělat "boží zásah" ve
správnou chvíli :) Tím myslím, že se něco rozbije, tak přijdu, vysvětlím
proč se to rozbilo a co dělat, aby se to příště nerozbilo znovu. To je
totiž naše (moje, tvoje) skutečná hodnota, že známe souvislosti a koncepty
okolo toho, o kterých ten začátečník ještě ani neví, že existují.

Nějaké prohřešky proti návrhu, stylu... nevím, spíš záleží, o co konkrétně
jde. Možná si zkus představit, že místo v Pythonu budeš programovat v
Javascriptu nebo C#, prostě v něčem o trochu jiném, co úplně neznáš, asi
taky budeš dělat nějaké prohřešky proti návrhu a stylu :) A kolik z nich
bude "kosmetických", kolik z nich takových, že by nebyl dobrý nápad na tom
stavět projekt s roky vývoje, ale jinak ok. Všechny ty design patterny a
principles, vlastně úplně všechno od assembleru přes OOP po nejnovější
letošní reactive framework, jsou jen reakce na to, jak se to dělalo dřív o
trochu hůře. Úplně vědu bych z toho teda nedělal, no tak to ten člověk holt
dělá o trochu hůře, tak, jak se to dělalo už dřív :) Zase pokud je někdo
ten typ softwarového inženýra, co si všude musí nacpat DI kontejner,
pětivrstvou hiearchii výjimek a dvacet entit, tak bych někdy preferoval
možná i ten primitivnější přístup :)

Bylo by fajn, kdyby existovala nějaká online platforma, kde se nějaký
mentoring může dít. Zatím to může být Facebook a nějaká skupina typu
https://www.facebook.com/groups/PyWorkingPraha/ anebo přidružená obtýdenní
setkání https://www.meetup.com/pyladiescz/ Ideálně kdybychom se mohli
setkat i na Pyvě.

Petr M.