RE: [python] Re: Co takhle identifikátory s diakritikou? (OT)

Petr Prikryl PrikrylP na skil.cz
Pondělí Srpen 8 07:45:38 CEST 2005

Pavel Reznicek

> [...] Že by se lidi měli přizpůsobit strojům, to je podle
> mě názor trochu nebezpečně technokratický, ale to už je
> opravdu off topic a věc názoru.

Lidi si stroje vyrobili a pokud se jim přizpůsobují,
dělají to často kvůli tomu, že se stroje nedokážou
více přizpůsobit lidem. U programování to znamená,
že jde o kompromis, kdy tvůrce ušetřil svou další usilovnou
práci za cenu toho, že výsledek bude pro lidi
docela přijatelný.

Opačný extrém by mohl vypadat tak, že bych chtěl okno
integrovaného prostředí orámovat například slováckými
ornamentálními malůvkami (jaké se malují kolem fyzických
oken) a modifikoval bych je podle toho, v jaké oblasti
se editor spouští (GPS). Lokální patrioty by to jistě
velmi potěšilo

> Víte, tak se mi zdá, že si asi jednou udělám programovací
> jazyk založený na češtině či latině, možná universálně
> překladatelný, no... Třeba se to bude překlápět/překládat/parsovat
> do Pythonu. A bude to třeba prostě překlad Pythonu. A bude
> aspoň sranda.

Doporučuji udělat jednu fázi překladu navíc: lexikální
analyzátor, který převede česká klíčová slova na původní
anglická. České identifikátory by vhodným způsobem transformoval
při využití přepisu českých znaků do nečeských posloupností.
Problém nastane "pouze" v okamžiku chybových hlášení.

> A konservativní programátoři, kteří nesdílí
> něčí jazykové choutky, budou spokojení, že je nikdo nenutí
> zabývat se háčky a čárkami, takovou zbytečností ;-) Inu, nechte mi
> trochu snění.

Konzervativní programátoři potřebují taky trochu
jíst, trochu bydlet a trochu živit rodinu a snad
i něco málo navíc. Možná bych místo "konzervativní"
použil slovo "pragmatičtí". Pokud by důsledné
používání češtiny při programování zvedlo produktivitu
práce, určitě by ji mnoho programátorů začalo využívat.

Někdy se programování přirovnává k umělecké činnosti,
ale nesmí se to přehánět. (Kdy a kde to bylo? -- L'Art pour l'art
-- asi se to píše jinak. Na francouzštinu mi nezbývá čas.)

pepr