[python] Posbírejme zkušenosti s GUI toolkity (bylo ...problém s Tk)

Petr Prikryl PrikrylP na skil.cz
Pátek Červenec 15 07:59:21 CEST 2005

> VANĚK Petr...
>
> [...] v jadru s tim souhlasim [,...] ale Tk je [...]
> stale standardni GUI toolkit v Pythonu [...] Gtk
> je skoro stejne peklo. [...]

Jakýkoliv GUI toolkit bude vždy složitější, než jiné
věci. Je to předem dáno principiálním charakterem GUI
(velký počet prvků různého charakteru, práce s událostmi).
Tím je dáno i to, že autorům zbývá méně času na dokumentaci
(i když by to tak nemělo být).

Pokud má někdo konkrétní zkušenosti, zkuste doplňovat
informace do http://www.py.cz/GrafickaProstrediGUI
a přilehlých stránek.

Osobně mi Tk připadá jako relikt. Je to sice standard
v Pythonu, ale řekl bych, že je to dáno spíš tím, že
kdysi dávno byl Tk nejkvalitnější. Když si zvyknete
na jakýkoliv toolkit a napíšete v něm hromadu kódu,
budete váhat s přechodem na jiný, i kdybyste byli
přesvědčeni, že znáte kvalitativně lepší.

Změnu můžou v tomto případě (a i v jiných případech)
především ti, kteří nejsou zatíženi historií. Což
ale neznamená (stejně jako v těch jiných případech),
že by historii neměli znát. Hned to shrnu...

0. Měli bychom zjistit (= sepsat), jaké všechny GUI toolkity
   pro Python existují, jakou mají za sebou historii
   a jakou perspektivu do budoucna.

1. Potřebujeme lidi, kteří mají hlubší zkušenosti
   s prací v "jakémkoliv" GUI toolkitu. Při programování
   drobností takové zkušenosti nezískáte. Co se na první
   pohled může zdát jako velmi dobré, může být při
   složitějších problémech omezující.

2. Neměla by se rozpoutat diskuse, že "jedině tento
   GUI toolkit je ten pravý", protože prakticky všechny
   známé toolkity někomu velmi vyhovují a někomu zase ne.

3. Měli bychom najít rysy (heslovitě, body), které
   považujete u jakéhokoliv toolkitu za zásadní nebo
   alespoň důležité. Tyto rysy bychom měli zobecnit
   a sepsat jako základ pro srovnávací tabulku.
   (Pravděpodobně už to udělala celá řada lidí -- anglicky.
   Takže hledejme odkazy a sesbírejme je.) Srovnávací
   tabulku bychom měli umístit na
   http://www.py.cz/GrafickaProstrediGUI a postupně
   ji rozšiřovat a budovat a možná postupně tvořit
   i redukovanou tabulku, která potlačí detaily a
   umožní orientaci začátečníkům s GUI, kteří si
   chtějí vybrat svůj toolkit "pro začátek".

4. Nejcenější jsou zkušenosti těch, kteří mají hlubší
   zkušenost s dvěma a více GUI toolkity. Mohou totiž
   porovnat klady a zápory na základě vlastní zkušenosti.

5. ... to by pro tento okamžik stačilo.

pepr