[python] Budoucnost Pythonu - konstrukce elif

superman feed na centrum.cz
Pátek Listopad 10 16:30:09 CET 2006

> Ach jo, tak tu máme extrémistu. Nějaký fundamentalista by tu nebyl také?
> A terorista? Jan Tleskač? ;-)

Jenom jsem chtěl naznačit, že prostě dokazovat potřebnost lambdy, která
už je mnoho let v jazyce a mnoho zdrojových kódů s ní počítá je blbost.

Každá konstrukce kromě několik nejzákladnějších je nahraditelná jiným
zápisem. To je prostě o tom, že programovací jazyk se tvoří právě pro
tento luxus.

Zpětná kompatibilita je totiž velmi silným důvodem pro daný jazyk,
operační systém, knihovnu, technologii, atd.. Vezměte si, že by se třeba
teď Java rozhodla, že staré zdrojové kódy prostě nová verze Javy
nepřeloží. V tu chvíli by s Javou byl Ámen. Jazyk PHP jen mírně změnil
některé konstrukce a spousta lidí se tak naštvala, že se rozhodla naučit
něco jiného, ať už Javu, Python, Ruby on Rails, atd.. V okamžiku, kdy
Microsoft výrazněji poruší zpětnou kompatibilitu API Windows, tak
linuxová komunita půjde slavit a měsíc nevyjde z opilosti. Právě z
důvodu zpětné kompatibility se často provozují v jazycích i konstrukce,
pro který je daleko jasnější důvod, že by měly zmizet. Například v
jazyce C je to K&R definice funkcí. A přesto tam jsou, protože
kompatibilita.

Oni totiž slova jako návratnost investic a cena přechodu, atd.. má
význam a zejména v podnikové praxi často zásadní. Proto třeba Java má
standardní jak zdrojový kód, tak i třeba byte kód, a můžu se spolehnout,
že tyhle věci budou do smrti smrťoucí zpětně kompatibilní. Protože tuhle
záruku podnikový sektor tvrdě vyžaduje.

Už jsem zažil co to je psát v jazyce, který se verze od verze mění.
Volba takového jazyka stála jednu firmu, kde jsem pracoval cca 10
miliónů ztráty. Ze stejného důvodu dnes odmítám makrovat v MS Office,
protože nechci se věnovat neustálým honěním, aby to fungovalo v každé
další verzi. Atd..

Prostě mi tohle řešení a hlasování a lambdě přijde dost nevyzrálé. Pro
mě je argument zpětné kompatibility naprosto priorita číslo jedna. Chápu
kdyby to byl prvek, který nikdo nepoužil (například klíčové slovo export
v jazyce C++ je takovým příkladem), nebo který je v jazyce krátce,
řekněme dva měsíce, takže se dá bez větších potíží stáhnout, ale takhle ne.

Jinak to slovo teror..ta, s tím jste této konferenci pěkně zavařil,
protože nyní byla tato zpráva odchycena orgány bojující proti
tero..rismu, a v rámci boje proti proti organizovanému zločinu budou
všichni účastníci pod zvýšeným dohledem :-)))

Miloslav Ponkrác