[python] Guido o funkcich reduce(), filter() a map() v Python 3000

superman feed na centrum.cz
Středa Červen 25 17:51:12 CEST 2008

> V assembleru neni moc co noveho vymyslet a i ostatni se vyviji. Vzdy
> Python se od ostatnich jazyku co do vyvoje nikdy moc nelisil, proste sel
> svouji cestou vyvoje. Jedinne co je jinak je proste chut udelat "cistku".

Assembler se dost vyvíjí :-) Divil byste se, jaké změny jsou teď právě
na úrovni assembleru a strojového kódu. :-)

Ohledně toho nelišení se - všechny ženy jsou "v zásadě stejné" - po
anatomické, vývojové i řadě dalších stránek. A přesto si nevyberete
namítkou mezi nimi :-)

Já jediné co říkám, je že Python je prostě hračka nikoli možnostmi
jazyka, ale jeho "zázemím" a přístupem pana Rossuma a komunikty kolem
něj. Já jenom co mohu říci - celý hw/sw/it svět je plný záruk, norem,
standardů - jinak by to nešlo. A pokud o něco většího jde, záruky je
první, co se řeší. Vlastně i tuto konferenci i maily můžeme dostávat
jenom díky tomu, že spousta lidí nedostala chuť udělat "čistku", protože
jinak bychom dnes svítili loučemi.

> Ano prave, moc se meni, ale necisti, naopak se plni novym a novym
> balastem a to je ten problem.

To je do jisté míry pravda. Nicméně mi přijde poněkud slabošský přístup
obhajovat Python tak, že najdeme horší přístup a srovnáme to s Pythonem.
> Guido se rozhodl jazyk vycistit a to je to o cem mluvim.

A otázka je, zda to nedopadne třeba hůř, než PHP. Výsledek tu ještě
nemáme, a neříkejte hop, dokud se nepřeskočí. Já osobně nejsem
přesvědčen, že jeho změny jsou až tak moc k lepšího, ba právě naopak.

> Jinak, kdyz jsme u te zpetne nekompatibility, jaky myslite, ze je
> rozdil, kdyz se "trosku" zmeni cely jazyk, nebo kdyz Vam vyvojari
> kompletne prekopou framework, ve kterem vyvijite aplikaci?
> Navic u Pythonu bude verze 2.6, ktera pomuze odhalit nedostatky,
> upozorni na ne, a clovek je bude moci upravit, ale kdyz vyvojari
> kompletne zahodili CherryPy a zacali od nuly nebo kdyz se pod rukama
> meni Pylons (bez radne dokumentace), co chcete delat potom.

A jaký je mezi tím rozdíl? Vyberte si seriózní jazyk, a seriózní
framework se zárukami. Záruky nemusí být vůbec vyslovené, ale sledujte
přístup lidí, co rozhodují.

Já osobně na záruky velmi dbám. Když jsem objevil Python, byl jsem
nadšen. Rozhodl jsem se, že z něho udělám hlavní programovací jazyk, a
začal jsem věci na zakázku dělat v něm. Jak jsem ho postupně objevoval a
rozšiřoval se můj záběr v Pythonu, začal jsem studovat i dění a
Rossumovy akce. Velmi rychle mi došlo, že buď se mi něco zdá, a nebo
jsem vsadil na špatného koně. Po hlubším studiu dění kolem Pythonu mi
došla pravda, a já jsem pochopil, že Python není seriózní volba. Rád ho
používám na jednorázové akce, dále jako shell, a jinak jsem se vrátil k
jiným technologiím. Některé věci jsem z Pythonu přepsal do jiných
technologií, a Python jsem škrtnul díky nulovým zárukám a nulové
zodpovědnosti pana Rossuma z jazyků, které používám na důležité věci.

U frameworků a technologií je to to samé - úplně stejný přístup.

> Navic kompletni zmena frameworku je docela zavazny problem, predstavte
> si, ze mate aplikaci, ktera nekolik let funguje, funguje dobre, stale ji
> vyvijite a najednou zjistite, ze tvurci frameworku na kterem mate
> aplikaci postavenou starou koncepci zahazuji a delaji uplne novou.
> Nezbyva nez celou aplikaci prepsat nebo si ji udrzovat pod starym
> frameworkem s tim, ze uz k nemu nevychazi aktualizace a vsechny bugy tam
> zustali, takze si je musite upravit sami, pripadne proste cely framework
> pojmout jako soucast aplikace takze vcetne dalsiho rozsirovani.

Souhlasím s tím, že změna frameworku je závažný problém. Ale
programovací jazyk je jako magnet - přitahuje stejné lidi. Jestliže
Pythonovské komunitě nevadí, že jim někdo v jazyce pořád řeže větve pod
rukama, a že si autor Pythonu naváží práce programátorů pracujících v
Python, pak bude přitahovat stejné lidi. A větší projekty v Pythonu
budou dělat lidi, kterým vyhovuje Pythonovská zásada = kašleme na
zopodvědnost, kašleme na práci druhých. A není pak divu, že pythonovské
frameworky budou dělat lidé se stejnou filozofií jako "vůdce", tedy
Rossum. Nebudou se tedy bát zničit Vaší práci, ani totálně leccos
změnit, protože to je správné! To je ten správný vývoj!

Stejné přitahuje stejné - to platí v životě, ve firmách, ve vztazích, v
komunitách, i v programovacích jazycích.
> Osobne se taky prechodu trosku obavam (jako pri kazdem prechodu na novou
> verzi jazyka) a nejsem z toho nadseny, bude to asi docela makacka, ale
> to je proste zivot. Proste chci jen rict, ze pohnutkam castecne rozumim
> a ikdyz se mi neco v nove verzi nelibi, je to proste tak. Stejne tak i
> rozumim Vasemu rozhorceni. Porad si ale rikam, ze kdyz neco vede k
> lepsimu (coz snad Py3 zase o neco lepsi bude), tak clovek musi holt neco
> prekousnout.

Jenže v jiných jazycích před každou změnou se tvrdě obhajuje, že to bude
změna k lepšímu a dává se na jednu stranu vah přínos změny a na druhou
ztráty na základě nutnosti investic do změn již napsaného kódu a jejich
nové odladění. A u pana Rossuma ani komunity nevidím zvážení té druhé
misky vah.
> Kazdopadne tohle se tu rozebiralo uz milionkrat a je to porad dokola ;-)
> tak uz radsi s reakcema koncim, nebo zas udelame vlakno dlouhy jak
> konvoj veznu do Gulagu :-D

Souhlasím.

Miloslav Ponkrác