[python] Vydání knihy o pythonu

slush slush na centrum.cz
Pátek Květen 23 12:49:43 CEST 2008

> Jinak řečeno, nevíme co máme dělat, ale vytyčme jak to budeme dělat.

V této fázi na tom nevidím nic špatného. Diskuze o obsahu je samozřejmě
nutná, to nezpochybňuji, ale myslím, že bude efektivnější, když budeme
diskutovat (iterativně) nad jednotlivými body (bod = kapitola, oblast, bez
nutnosti napsat víc než nadpis), než pořád dokola řešit "zlatý grál" (tedy
striktně definovat, co chceme sepsat) bez jakékoliv hlubší analýzy toho, na
co máme.

A k efektivní rozsáhlé diskuzi je dle mého vhodné použít vhodné nástroje
(tedy ne mail konferenci, kde názor zapadne během půl dne).

Do jisté míry je to pravda, že NĚCO vykrystalizuje. Ale pokud je z cíle
> známo velké kulové, tak z lejna bič neupleteš.
>
> Velmi pochybuji, že z knowledge base se dá vyrobit slušná publikace. A
> slovo souvislá (ve smyslu jako transformace textu knowledge base) bych
> použil pouze na prvního Apríla.

Pokud je mi známo, tenhle model zafungoval minimálně na wiki.ubuntu.cz, kde
nedávno (pár týdnů) z textů na wiki jeden člověk vygeneroval (a samozřejmě
poupravil, protože wiki nebyla *od začátků* psána jako knížka) souvislou
publikaci jako příručku k Ubuntu. Neříkám, že Ubuntí příručka je vrchol
profesionalismu (ikdyž osobně se mi líbí), ale opakuji, že wiki, ze které
bylo čerpáno nebyla od začátku koncipována jako knížka.

Že pochybujete, na to máte právo. Nerad bych tu ale zaváděl osobní invektiva
typu "bych použil na prvního Apríla".

> Wiki už tu byla a zájem nebyl. Ani já nemám zájem vykoušet si miliónté
> opakování seriálu "moje práce půjde do háje". Pokud nejsou lidi schopní
> a ochotní zde v konferenci stanovit základy a cíle, nebudou toho schopní
> ani s pomoci wiki. Kde nic není ani smrt nebere.

Pokud mě paměť neklame, nebyl jste jeden z těch, kteří se tu pokoušeli (s
větším či menším ohlasem) definovat *konkrétní* obsah publikace. Zato jsem
od Vás už několikrát četl, že ten či ten návrh je nesmysl.

Vaše práce nemusí jít do háje, pokud Vás uspokojí, že jakoukoliv informaci,
kterou publikujete na webu může využít kdokoliv jiný, byť by daný text
nevyšel knižně. Jsme opět u té motivace...

> No a co? Je to špatné? Pokud je pro někoho motivace vidina jeho jména na
> přebalu knihy a odvede přitom vynikající a virtuózní práci, tak proč ne?

Hm, právě proto, že vím, jak (neefektivně a pomalu) funguje kolektivní práce
(tedy cokoliv, na čem se podílí více než dva lidé, v horším případě ještě
přes Internet), vidím určité riziko v trvanlivosti takové spolupráce. Pokud
někoho uspokojuje už samotný fakt, že se dělá něco pozitivního, a jako
třešnička na dortu bude knížka, kterou si můžu dát do knihovny, vidím tu
větší šanci, že takový člověk odvede hodnotnější práci.

Jako ke každé knize. Mohu třeba říci, že já osobně při psaní knihy
> postupuji tak, že se zavřu na chatě (bez připojení k internetu, bez
> signálu mobilu) a píšu. Omezte mi to na wiki, či na internetovou
> spolupráci a nenapíšu nic. Zajímavé, že žádnému vydavateli, ani open

Tohle beru jako čistou výmluvu. Nikdo Vás nenutí *komponovat* do wiki.
Můžete si vzít jednu kapitolu, kterou máte na starosti a zajímá Vás a udělat
s ní tentýž proces jako jste zvyklý.

source projektu to nevadilo, a Ti na rozdíl od této konferenci vydali a
> zorganizovali napsání tisíců knih, zatímco tady na konferenci zatím
> žádná kniha nevznikla.

Hm, takže protože jsem nějakou činnost ještě nedělal, radši se do ní nebudu
pouštět...

Marek