[python] Vydání knihy o pythonu

superman feed na centrum.cz
Pondělí Květen 26 22:12:09 CEST 2008

Spíš mám pocit, že dnešní jazyky jsou dneska všechny na jedno brdo. Že
každý jazyk má jinou syntaxi plus pár vychytávek a zbytek už je stejný.
Takže nic nového se neděje. Strašně rád vzpomínám na svá studia cca před
15 lety, kdy jsem se seznamoval s programovacími jazyky, které měly
šťávu a nápady, a které dokázaly neuvěřitelné věci - a zjistil jsem, že
jsem od dob studií neviděl nic nového v programátorském světě, co nebylo
tehdy. Ba dokonce mohu říci, že tehdy byly jazyky kvalitnější a
dotaženější - bralo se za to, že je lepší mírně obtížnější programovací
jazyk, který vám ale mohutně pomáhá v práci, a že se to víc, než vrátí v
efektivitě programování a v lepších programech. Neviděl jsem od doby
studií nic nového - vše je jenom ressurection of ancient times.

Dnes se jazyky vytváří hlavně tak (neviditelná ruka trhu), aby byly
prajednoduché - a vlastně co nejméně bezelstné. Což je samozřejmě do
jisté míry správné, ale ona vlastně ani jiná priorita, než primitivnost
na pochopení jazyka snad ani v mainstreamových jazycích není. Takže já
se vrátil mnohdy ke starším jazykům, a velmi mě překvapila efektivita,
která se s nimi dá dosáhnout.

Stejně si myslím, že pokud se na jakémkoli dobře postaveném jazyce (tedy
ne Javě, nebo Perlu, apod..) naučíte základy algoritmizace, seznámíte se
trochu s tím, jak to funguje na low level úrovni v počítači, dostanete
se pak ke středně velkému projektu (kde si zákonitě natlučete, protože
začnete středně velký projekt vést způsobem, jakým jste programovali
Hello world, ale zase získáte zkušenosti, které vás posunou k
profesionalitě), a necháte to vyzrát - pak už naučení se jakéhokoli
programovací jazyka je jen naučení se obálky - syntaxe, základních typů,
jádra standardní knihovny, a je to expresní proces.

Miloslav Ponkrác