[python] Python na frontendu, Brython

Honza Javorek mail na honzajavorek.cz
Sobota Duben 23 08:59:11 CEST 2016

V JS vznikly transpilery hlavně proto, že jazyk zaostával vývoj své vlastní
komunity. CoffeeScript, TypeScript, Dart, kdovíco, se pak snažily dohnat
chybějíci syntactic sugar a fičury. CS byl asi nejpoužívanější a třeba v
Apiary v něm máme podle mě 80 % codebase, byla to děsná móda a hlavně se to
lidem jako třeba já, Pythoňák, nebo Rubystům, psalo mnohem snáz. S
příchodem specky ECMAScript 6 (přejmenovaného na ES2015, protože chtějí
vydávat specku snad každý rok nebo tak něco) ale komunita hromadně z
transpileru prchá a migruje na tohle, případně na transpiler z ES2015 (tzn.
JavaScriptu budoucnosti) do ES5 (tzn. JavaScriptu přítomnosti), zvaný
Babel. Transpilery budoucnost už postrádají, většinu jejich výhod vyzobal
samotný JS ve svých nových verzích. Sice je pořád plný chlupatých závorek,
z nichž se nám Pythoňákům můžou chlupy ježit, ale díky jiným syntactic
sugar srandám to není až taková super pruda to psát a člověku nepřijde, že
to je úplně matlácký jazyk. Když to není frotnend ale server, tak máš navíc
Node.js kde je aspoň minimální základní knihovna (takže nepotřebuješ
isArray nebo left pad nebo co jsou ty největší skandální npm balíčky teď -
ty lidi používají kvůli browseru, ne kvůli serveru) a už se to dá aspoň
trochu používat.

Stejně bych raději psal Python, ale jen jsem chtěl napsat, že se to s tím
JS lepší a celkem se to dá, na serveru aspoň teda. A jelikož si připadám
jako JS insider na Py diskusi, chtěl jsem vám osvětlit ty věci kolem
transpilerů (když už se na ně zavedla řeč).

Čau,
Honza