[python] Fwd: Vydání knihy o pythonu

slush slush na centrum.cz
Pátek Květen 23 14:07:27 CEST 2008

> Dokonalá je jenom smrt. Vždycky je množství lidí schopných účastnit se
> jakéhokoli projektu omezené, a nikdo to nebylo a nebude jinak.

Ano, ale někde (účastníci české konference py.cz) je ta množina ještě
omezenější, než jinde (programátoři pythonu celého světa, schopní psát).

> Z toho plyne, že definovat a zakonzervovat obsah publikace předem, než
> Proč je to nesmysl? To za prvé a za druhé nikdo o zakonzervování nemluvil.

Minimálně to nemá smysl. Není k tomu důvod.

> Bůh možná minimalizoval své náklady - protože on neplatí v dolarech a
> jeho náklady jsou vyjádřené jinou "měnou". Pro něj bylo nejméně pracné
> stvořit třeba evoluci a pouze to nastartovat a pak to běželo bez jeho
> zásahu. Můžeme knížku udělat stejně - stvořit roboty schopné napsat
> knížku, kteří se dokáží rozmnožovat a evolučně tu knihu časem napíšou.

Ženete to do extrémů. Na druhou stranu si můžete sednout na chatu a napsat
tu knížku sám a za den. To nic neříká o tom, jestli budete úspěšnější než
ostatní. Jsou to jen dva druhy přístupů.

> To, že mě nikdo nebude platit neznamená, že moje práce nemá cenu, a že
> si jí nevážím, byť jí třeba dělám zadarmo. Klidně udělám 2x tolik práce,
> když výsledkem bude lepší kvalita, nebo vyšší spokojenost. Ale i když

dělám věci zadarmo, nerad bych aby moje práce šla vniveč a nikdo si jí
> nevážil jen proto, že jí neplatil. Nebo snad mi chcete říct, že když
> dělám něco zadarmo, že mi budete dávat najevo, že jsem blb, který klidně
> může té práce udělat 10x tolik jen proto, že se špatně zorganizuje, a že
> nikomu nezáleží na tom, aby se práce dělala dobře a s nejmenší možnou
> námahou?

Overhead != špatná organizace. Může to být jen důsledek vylepšování kvality.
Ano, může to být i známka chaosu. Neuvidíme, dokud nezkusíme.

Snažit se o dělání práce s co nejmenší námahou sice dlouhodobě zajišťuje
rozvoj lidstva, někdy je ale lepší začít dělat věci vůbec nějak než čekat,
že vymyslíme dokonalý způsob.

A pokud ty texty na sebe nebudou navazovat, výsledkem je 100% toaletní
> papír a zbytečná práce dvaceti lidí.

Zkuste definovat pravidla tak, aby se to nestalo.

> Důkazy?

Velikost changelogu v roce 1997 a v roce 2007?

Nenutil. Ale ani jsem o to neměl zájem, což bylo to co jsem chtěl říci.
> Zato jsem měl zájem o jinou systémovou práci a užil jsem si jí
> dosytosti. Z hlediska uspokojení jsem zcela spokojen.

Já za tvorbou té knihy vidím naopak nutnost dobrého systému. Jen jde o to
měřítko, kterým zkoumáte, co je dobré a co špatné. Pro Vás to je
minimalizace overheadu, pro mě to je možnost kooperace a iterativní
zvyšování kvality.

> Část práce se zahodí vždy, protože ne vše se na začátku odhadne. Ale
> zahodit práce jen proto, že někdo je shnilý to seriózně definovat - do
> toho nejdu a těch 80% je velmi optimistických, v reále toho bývá daleko
> váce zahozeno.

Tak do toho nechoďte. Pokud s něčím nesouhlasíte, nemusíte se toho účastnit
a brojit proti tomu v diskuzi.

Část práce se zahodí, kdykoliv někdo napíše část textu lépe než Vy. Napište
ji stoprocentně a zůstane ve finální revizi. Napište mi jiný důvod, proč by
někdo měl vyjímat kvalitní text, který jste publikoval.

Marek