[python] Filozoficko-průzkumná otázka

Petr Přikryl prikryl na atlas.cz
Čtvrtek Únor 27 09:04:09 CET 2014

Ahoj Marku,

Vezmu to z jiného konce. Tvůj úspěch je založen na multidisciplinární
znalosti (historie + schopnost vytvořit nástroj užitečný pro ostatní) a toho
by ses měl držet. Kolegové historici přijali tvůj programátorský příspěvek
a to se nestává často. Ryzí programátoři někdy nemají cit pro koncové
zákazníky. Na druhou stranu, formální vzdělání (počítačové) ti dá vědomosti,
které normálně nejsou vidět, ale které ti umožní přemýšlet o věcech, které
při programování zatím nikdo jiný nedělal. Dá ti základy, o kterých ostatní
mnohdy ani neslyšeli. To máš jako když někdo umí rozšroubovat a složit
budík (mechanický) -- hodináře to z něj nedělá, ale může všem známým
okolo opravit na budíku jemu známou typickou závadu.

Formální vzdělání (v jakémkoliv oboru) tě donutí učit se i věci zdánlivě
zbytečné, které ale zůstanou někde schované a využiješ je v neočekávané
chvíli. Všechno se dá naučit i bez formálního vzdělání. Problém je v tom,
že člověk je od přírody líný a většina se (hlavně v pozdějším věku 30+)
už nikdy nedonutí dostat do hlavy tolik věcí, co do té doby.

Základem programování je rozvíjení představivosti související s tím,
jako to uvnitř funguje a jak by to mělo fungovat. Základem je schopnost
napasovat na sebe reálný problém a možnosti technického řešení.
Formální vzdělání se zabývá spíš tím technickým řešením. Schopnost
vidět možnosti řešení reálného problému se učí obtížněji. Pokud ji
máš, rozvíjej to. Pokud budeš mít pochybnosti o zvoleném technickém
přístupu, ptej se -- tady nebo jinde. Spousta lidí ti ráda poradí
a nasměruje tě.

Důležité je nalézt otázky. Odpovědi už se pak hledají snadněji.

Petr