[python] Python na frontendu, Brython

Ondrej Tuma konference na webjet.cz
Čtvrtek Duben 21 11:02:21 CEST 2016

Hoj,

nakonec sem se rozhodl taky přihodit svůj názor do tohoto pěkně
roztočeného filozofického kolotoče :)

Na vícero jazyků se dá koukat několika způsoby:
 1) syntax - to je otázka jednoho dne. Ale opravdový programátor podle
    mě ví, že takhle to prostě nefunguje. Ano téměř libovolný kus kódu
    (pokud mi to syntax dovolí) lze napsat v různých jazycích úplně
    stejně. Pravda je ale taková, že např. v každém jazyce to bude
    různě rychlé, prostě proto, že každý jazyk k tomu přistupuje
    malinko jinak.

 2) možnosti jazyka - to už je trochu jiný level. Nejde se to naučit
    během jednoho dne, ale trvá to opravdu měsíce trávené s jazykem,
    než člověk zjistí a naučí se všechny kouzla, který ten jazyk umí.
    Ten nejsušší příklad je jen OOP, které některé jazyky nemají, a
    nebo mají implementované jen nějaké části. Ale jde i o iterátory,
    paralelní/asynchroní běh, anonymní funkce, signály, atd.

 3) optimalizace - to už sem vlastně zmiňoval. Každý jazyk umí různé
    věci jinak a je stavěný na něco jiného. Záleží prostě na konkrétní
    implementaci daného problému. A pokud člověk honí rychlost, tak už
    je pekelně znát, jak moc tomu jazyku opravdu rozumí. Ono je velmi
    lehké napsat program ve dvou jazycích. A např. v pythonu může být
    rychlejší a v C++ může být pomalejší, to ale neznamená že by byl
    python rychlejším jazykem.

Takže si myslím že programátor určitě může být opravdu dobrým
programátorem, i když zná právě jeden jazyk. Ovšem zkušenosti jsou
zkušenosti a tak znát jich víc neznamená nutně, že v nich umí hůře
programovat. Ano fokus na jeden jazyk = hlubší znalost jazyka. Já
osobně o sobě tvrdím, že umím programovat v mnoha jazycích, ale do
hloubky jich znám méně, každý jinak. A to že jich znám víc, si myslím
mě rozhodně obohatilo.

Ale pro firmu je z čistě ekonomického hlediska výhodné, pokud její
programátoři používají omezené množství jazyků. Ideálně takových, které
umí i týpek, co stojí dole na autobusové / tramvajové / šalinové /
vlakové zastávce. A hlavně firma o 5 vývojářích si může dovolit něco
jiného než firma o 200 vývojářích.

V případě Javascriptu existuje ještě problém, který my na backendu
téměř neznáme a to je rozdílná implementace. Vedle toho že
front-endisti musí řešit verzi, tak řeší také implementaci. My máme v
podstatě jen verzi a 2 implementace (IronPython). Resp. když
potřebujeme, rozjet na libovolném systému OS implementaci libovolného
jazyka (kompilátoru/interpreta) téměř nic nám neprání.

Hawk, domluvil sem :)
Ondra

V Wed, 20 Apr 2016 19:32:10 +0000
Ales Zoulek <ales.zoulek na gmail.com> napsáno: